Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Forældresamarbejde

Forældresamarbejde

Forældresamarbejdet er betydningsfuldt for børnenes læring, trivsel, dannelse og udvikling, hvorfor det er væsentligt for os at opbygge en tillidsfuld relation med vores forældre gennem en inddragende, åben og nysgerrig dialog.  Vi tror på, at en løbende og tydelig dialog om vores pædagogiske praksis samt vores forventninger til hinanden bidrager til det gode samarbejde. Vi samarbejder med vores forældre på forskellige måder.

Opstartssamtale

Forud for opstart i vores børnehave inviterer vi til en obligatorisk opstartssamtale med barnets forældre, kontaktpædagog og pædagogisk leder i børnehaven. Her samtaler vi ud fra en fremsendt samtale-skabelon, der har til hensigt at komme omkring forskellige emner vedrørende barnet og dets trivsel og udvikling. Dette giver os forud for opstarten en viden om barnet, som er væsentligt for skabe den gode opstart for barnet og familien.
Opstartssamtalen er også ment som et åbent og tillidsfuldt samtalerum, hvor forventninger kan italesættes og afstemmes, info om hverdagen gives og nærmere aftaler omkring barnets opstart aftales med kontaktpædagog.

Det er væsentligt for os, at både børn og forældre føler sig velkomne og klædt godt på til at starte i børnehave hos os. Derfor sender børnehaven forud for opstart også en velkomstfolder til familien, et velkomstbrev til barnet, en billedbog om børnehaven og dens faciliteter, samt diverse vejledninger omkring påklædning, digital kommunikation og så videre.

Løbende dialog 

Den daglige udveksling af viden i garderoben eller på legepladsen, når forældre afleverer og henter, vægter vi højt, da den blandt andet er med til at etablere den tillidsfulde relation samt skabe den gode sammenhæng mellem dagtilbud og hjem til glæde for barnet.

Individuelle samtaler

Der afholdes individuelle samtaler med vores forældre – for eksempel 3. månedssamtale, som er en opfølgningssamtale, der afholdes cirka 3 måneder efter barnet er startet i børnehaven. Her orienteres der om barnets trivsel og udvikling på baggrund af en trivselsevaluering og sprogvurdering, som er foretaget af personalet forud for samtalen.

Dialogmøder er også et eksempel på individuelle samtale, som afholdes i børnehaven sammen med forældrene på baggrund af trivselsevaluering. 

Læs mere om trivselsevalueringer og dialogmøder her.

Læs mere om sprogvurderinger her.

Fælles for de individuelle forældresamtaler er, at vores forældre modtager vigtig og relevant viden om deres barns læring, trivsel, dannelse og udvikling, og vi sammen med forældrene har mulighed for at drøfte eventuelle udfordringer eller bekymringer om barnet, og sammen aftaler indsatser/ tiltag, der har til formål at skabe trivsel og udvikling for barnet.

Planlægning af arrangementer 

Planlægningen og afholdelsen af vores traditionsrige arrangementer i børnehaven udgør en fast del af vores forældresamarbejde, herunder arbejdet i institutionsbestyrelsen.

Læs mere om bestyrelsesarbejdet i institutionsbestyrelsen her.