Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Mad og måltider

Sunde madvaner

I tråd med ”Det fælles grundlag for mad og måltider” i Børne- og Familieafdelingen i Aalborg Kommune har vi i børnehaven en opmærksomhed på, at fremme sunde madvaner og skabe gode rammer omkring måltidet, således det bliver et værdifuldt samlingspunkt.

Da mange af vores børn befinder sig størstedelen af deres dag i børnehave og hermed også spiser en stor del af deres daglige måltider her, ønsker vi i samarbejde med forældrene at skabe en måltidskultur, som danner grundlag for sunde vaner hos børnene.

At støtte børn i at få skabt sunde og gode vaner er først og fremmest et anliggende for forældrene men også en vigtig opgave for os som professionelle.
I børnehaven er vi via dialog med forældrene samt vejledning omkring kost og madpakke, opmærksom på at sikre, at børnene tilbydes sund mad og drikke i passende mængder i løbet af dagen i børnehaven. Dette giver børnene bedre mulighed for at være deltagende i leg og læring gennem hele dagen.

Derfor er vi i daglig dialog med vores forældre og opfordrer til at have en opmærksomhed på, hvad der gives med i madpakken. For eksempel henviser vi til fødevarestyrelsens officielle kostråd, hvor det anbefales at indtage begrænset mængder sukker, at vand er den primære kilde til væske samt at medbringe: Fiskepålæg, grøntsager, frugt og groft brød i madpakken.

Vi henviser desuden til, at man kan søge vejledning omkring kost og inspiration til madpakken på altomkost.dk.

Gode rammer og de professionelles rolle

Som det fremgår af ”Det fælles grundlag for mad og måltider” i Aalborg Kommune:

  • ”Det gode måltid er mere end blot den mad vi spiser. (…) Rammen og stemningen omkring måltidet har stor betydning for dannelse af gode spisevaner, og det at have et sundt forhold til mad.”

Som professionelle har vi en væsentlig betydning for oplevelsen af måltidet og herved udvikle et sundt forhold til mad. Vi har i børnehaven fokus på de fysiske rammer og den pædagogiske tilgang, ved f.eks. vores indretning, organisering, dialog samt opmærksomhed på dannelse af relationer og mulighed for læring. For eksempel kan børn udvikle deres spisevaner, praktiske - og motoriske færdigheder, evne til at mærke sult og tørst, og de kan lære at indgå i et socialt fællesskab med de voksne og hinanden.