Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Fælles for Dagtilbud Sønderbro

Dagtilbud Sønderbro består af følgende institutioner:

Ledelse i dagtilbud Sønderbro

Ledelsen i dagtilbuddet er organiseret med én dagtilbudsleder samt en pædagogisk leder i institutionerne, samarbejdende i et ledelsesteam om dagtilbuddets samlede udvikling.

Dagtilbudslederen har det overordnede ansvar for dagtilbuddets samlede budget, drift og udvikling.

De pædagogiske ledere er ansvarlige for børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse samt medansvarlig for institutionens og dagtilbuddets drift.

 

Samarbejdet i dagtilbuddet har betydning

Samarbejdet i dagtilbuddet har betydning for alle i dagtilbuddet: Børn, forældre og ansatte.

Samarbejdet mellem institutionerne udvikles via netværksgrupper og fælles kompetenceudvikling samt møder i dagtilbudsbestyrelsen, ledelsesteam og MED-udvalg.

I ferieperioder samarbejder vi om fællespasning i samme institution.

Kontakt

Dagtilbudsleder Mikael Andersen kan kontaktes på mikael.andersen@aalborg.dk eller 3199 0417.

Sprogvurderinger

I arbejdet med at understøtte børns sproglige udvikling, sprogvurderes alle børnehavebørn, når de er mellem 3-3,6 år. Dertil anvendes sprogvurderings-værktøjer, som understøttes af IT-systemet Hjernen & Hjertet. Dette er fælles for hele Aalborg Kommune.

Sprogvurderingerne skal bidrage til, at sprogstimuleringen i det pædagogiske arbejde tilrettelægges med afsæt i de udfordringer og ressourcer, som identificeres med sprogvurderingen af det enkelte barn.

I børnehaven Lundsgårdsgade har vi uddannet pædagogisk personale, som varetager sprogvurderingerne af børnehavebørnene her. Forældre bliver informeret om resultaterne af sprogvurderingen og inddraget i sprogarbejdet.

Skolesamarbejde

Den gode overgang

I Dagtilbud Sønderbro arbejdes der overordnet ud fra Aalborg Kommunes mål og principper for den gode overgang fra børnehave til skole. Disse bygger på værdierne:

Fællesskaber, Professionalisme, Dialog, Helhed og Sammenhæng.

En gode overgang defineres som en overgang, hvor der er fokus på det enkelte barns trivsel, kompetencer, fællesskaber og nærmeste udviklingszone.

Læs mere om den gode overgang fra dagtilbud til skole her.

 

Samarbejdet med distrikt skolerne

I Dagtilbud Sønderbro samarbejdes der omkring kommende skolebørn med følgende skoledistrikter:

Filstedvejens Skole og Vejgård Østre Skole.

Lokalt samarbejdes der på baggrund af en lokalt udarbejdet samarbejdsaftale, hvor:

Det centrale mål for indsatsen i overgangen fra børnehave til skole, er at der skabes rammer for, at alle børn er aktive deltage både socialt og fagligt i egen overgang."

Formålet med den lokale samarbejdsaftale er, at den skal udgøre et fælles styringsværktøj i de fagprofessionelles arbejde med at sikre alle børn en god overgang fra børnehave til skole.

Overgangsaktiviteter

I samarbejdet mellem børnehave og skole iværksættes der forskellige overgangsaktiviteter, som foregår det sidste år i børnehave/ daginstitutioner og det første år i børnehaveklasse og DUS.

Eksempler herpå kan f.eks. være dialogmøder og overgangsbeskrivelser jf. metoderne i opsporingsmodellen. Men det kan også være afholdelse af besøgsdage i børnehaverne, hvor ”gamle børnehavebørn”, agerer ambassadører for skole og skoleovergang for kommende skolebørn.

Overgangsaktiviteterne indebærer også besøgsdage for kommende skolebørn og deres forældre på de aktuelle skoler.

Som noget forholdsvis nyt arrangeres en fælles dag i juni måned, hvor kommende skolebørn, personale fra distriktskolerne og dagtilbuddet mødes til aktiviteter, sjov og leg på baggrund af kendskab til de kommende klasser.