Fælles for Dagtilbud Vejgård

Dagtilbud Vejgård

Børnehaven Lundsgårdsgade er en del af Dagtilbud Vejgård, bestående af i alt 10 institutioner under dagtilbudsleder Niels Jørn Routhe.
I hver af institutionerne er der en daglig pædagogisk leder.

Sundhedsbesøg

I dagtilbuddet samarbejder vi om at sikre trivsel, sundhed og udvikling for vores børn. I Aalborg Kommune indføres der som noget nyt sundhedsbesøg i dagtilbud. Dette er et frivilligt tilbud og supplement til de øvrige tiltag, vi gør for at sikre trivsel, sundhed og udvikling for vores børn.

Sundhedsbesøget går ud på, at en sundhedsplejerske én gang om året kommer på besøg i institutionerne, for at undersøge de 4-årige. Formålet med sundhedsbesøget er at sikre en tidlig opmærksomhed, i fald barnet udviser tegn på udfordringer, der påvirker dets sundhed samt forudsætninger for trivsel, dannelse, læring og udvikling.

Forud for sundhedsbesøget i dagtilbuddet modtager forældre et samtykkeskema, som skal underskrives og sendes retur, i fald barnets skal deltage i sundhedsbesøget.

Find mere info om sundhedsbesøget her.

Sprogvurderinger

I arbejdet med at understøtte børns sproglige udvikling, sprogvurderes alle børnehavebørn, når de er mellem 3-3,2 år. Dertil anvendes sprogvurderings-værktøjer, som understøttes af IT-systemet Hjernen & Hjertet. Dette er fælles for hele Aalborg Kommune.

Sprogvurderingerne skal bidrage til, at sprogstimuleringen i det pædagogiske arbejde tilrettelægges med afsæt i de udfordringer og ressourcer, som identificeres med sprogvurderingen af det enkelte barn.

I børnehaven Lundsgårdsgade har vi uddannet pædagogisk personale, som varetager sprogvurderingerne af børnehavebørnene her. Forældre bliver informeret om resultaterne af sprogvurderingen og inddraget i sprogarbejdet.

Skolesamarbejde

Den gode overgang

I Dagtilbud Vejgård arbejdes der overordnet ud fra Aalborg Kommunes mål og principper for den gode overgang fra børnehave til skole. Disse bygger på værdierne:

Fællesskaber, Professionalisme, Dialog, Helhed og Sammenhæng.

En gode overgang defineres som en overgang, hvor der er fokus på det enkelte barns trivsel, kompetencer, fællesskaber og nærmeste udviklingszone.

Læs mere om den gode overgang fra dagtilbud til skole her.

Samarbejdet med distriktskolerne

I Dagtilbud Vejgård samarbejdes der omkring kommende skolebørn med følgende skoledistrikter:

Filstedvejens Skole og Vejgård Østre Skole.

Lokalt samarbejdes der på baggrund af en lokalt udarbejdet samarbejdsaftale, hvor:

Det centrale mål for indsatsen i overgangen fra børnehave til skole, er at der skabes rammer for, at alle børn er aktive deltage både socialt og fagligt i egen overgang."

Formålet med den lokale samarbejdsaftale er, at den skal udgøre et fælles styringsværktøj i de fagprofessionelles arbejde med at sikre alle børn en god overgang fra børnehave til skole.

Overgangsaktiviteter

I samarbejdet mellem børnehave og skole iværksættes der forskellige overgangsaktiviteter, som foregår det sidste år i børnehave/ daginstitutioner og det første år i børnehaveklasse og DUS.

Eksempler herpå kan f.eks. være dialogmøder og overgangsbeskrivelser jf. metoderne i opsporingsmodellen. Men det kan også være afholdelse af besøgsdage i børnehaverne, hvor ”gamle børnehavebørn”, agerer ambassadører for skole og skoleovergang for kommende skolebørn.

Overgangsaktiviteterne indebærer også besøgsdage for kommende skolebørn og deres forældre på de aktuelle skoler.

Som noget forholdsvis nyt arrangeres en fælles dag i juni måned, hvor kommende skolebørn, personale fra distriktskolerne og dagtilbuddet mødes til aktiviteter, sjov og leg på baggrund af kendskab til de kommende klasser.