Sådan arbejder vi i Lundsgårdsgade

Børnehavens formål/kerneopgave

Vores forståelse af børnehavens formål og kerneopgave er, jævnfør dagtilbudsloven, at fremme vores børns læring, trivsel, dannelse og udvikling ved at skabe trygge pædagogiske læringsmiljøer gennem hele dagen. Det gør vi i samarbejde med forældrene ved at give det enkelte barn omsorg og skabe børnemiljøer, med fokus på bl.a. leg, barnets perspektiv, forudsætninger samt lyst til at lære.

Vores pædagogiske læringsmiljøer indeholder bl.a. faste hverdagsrutiner, som bidrager til genkendelighed, forudsigelighed og tryghed for vores børn.
Hverdagsrutinerne er desuden en oplagt mulighed for læring og alsidig udvikling, hvor vi bl.a. har fokus på opøvelse af selvhjulpenhed, sprogstimulering i den daglige interaktion mellem barn og personale, inddragelse og være den gode rollemodel for barnet.

Hverdagsrutinerne i børnehaven

• Kl. 6.30 Børnehaven åbner i alrummet. Der spises morgenmad, læses, tegnes, leges mm. Der mulighed for morgenmad fra kl. 6.30-7.30.
  • Kl. 7.30 Legestuen åbner. Fri leg og mindre pædagogiske aktiviteter.
    Ved et bord med voksdug (i alrummet) kan der spises af madpakken indtil kl. 10
    .
  • Kl. 8.30 Værkstedstuen åbner. Fri leg og mindre pædagogiske aktiviteter.
  • Kl. 9.00 Dagens voksenstyrede aktiviteter initieres i mindre eller evt. aldersopdelte grupper.
  • Kl. 10.45 Der vaskes hænder og gøres klar til middagsmad.
  • Kl. 11.00 Madpakker spises på stuerne sammen med det faste personale.
  • Kl. 12.00 Pædagogiske aktiviteter og fri leg på legepladsen. Nogle børn sover til middag.
  • Kl. 13.45 Alle hjælper med at rydde op på legepladsen.
  • Kl. 14.00 Frugt og eftermiddagsmad på stuerne.
  • Kl. 14.30 Fri leg og mindre pædagogiske aktiviteter.
  • Kl. 16.45 Børnehaven lukker (kl. 17.00 torsdag).

Pædagogiske initierede aktiviteter

Foruden hverdagen i børnehaven indeholder hverdagsrutiner og fri leg, er et vigtigt element i vores pædagogiske arbejde at arbejde bevidst og målrettet med børns læring, trivsel, dannelse og udvikling, ved at initiere aktiviteter med afsæt i børnenes individuelle behov, forudsætninger og interesser. Dette foregår som oftest i mindre grupper –aldersopdelte og på tværs af stuerne sammen med en eller flere voksne, og på baggrund af andre pædagogiske og didaktiske overvejelser.
Eksempler på pædagogiske aktiviteter er f.eks. børne-yoga, venskabsprojekt, relationsgrupper med fokus på bestemte tematikker - f.eks. krop, sansning og bevægelse, sprog og sang, sociale spilleregler og alsidig personlig udvikling med mere.

Fælles for dagtilbuddet

Sprogvurderinger og opsporingsmodellen herunder TOPI (trivselsevalueringerne) samt den gode overgang er desuden en del af det pædagogiske arbejdet i børnehaven for at sikre trivsel og udvikling for alle vores børn. Arbejdet hermed er fælles for alle institutioner i Dagtilbud Vejgård og Aalborg Kommune.

Læs nærmere på siden "Fælles for Dagtilbud Vejgård".