Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Sådan arbejder vi i Lundsgårdsgade

Børnehavens formål/kerneopgave

Vores forståelse af børnehavens formål og kerneopgave er, jævnfør dagtilbudsloven, at fremme vores børns læring, trivsel, dannelse og udvikling ved at skabe trygge pædagogiske læringsmiljøer gennem hele dagen. Det gør vi i samarbejde med forældrene ved at give det enkelte barn omsorg og skabe børnemiljøer, med fokus på bl.a. leg, barnets perspektiv, forudsætninger samt lyst til at lære.

Vores pædagogiske læringsmiljøer indeholder bl.a. faste hverdagsrutiner, som bidrager til genkendelighed, forudsigelighed og tryghed for vores børn.
Hverdagsrutinerne er desuden en oplagt mulighed for læring og alsidig udvikling, hvor vi bl.a. har fokus på opøvelse af selvhjulpenhed, sprogstimulering i den daglige interaktion mellem barn og personale, inddragelse og være den gode rollemodel for barnet.

Hverdagsrutinerne i børnehaven  

  • Kl. 6.30 Børnehaven åbner på Mælkevejen.Der mulighed for morgenmad fra kl. 6.30-7.30.
  • Kl. 7.45 Galaksen åbner og de voksne fordeler sig på begge stuer og i alrummet.
  • Kl. 8.55: Timetimer bibber på begge stuer og vi rydder op. går på badeværelset og vasker hænder, børnene får hjælp til dette, da god håndhygiejne skal understøttes af voksne.
  • Kl. 9.00-9.40: Formiddagsmad på stuerne. efter måltiden har vi samling, hvor vi taler dag, dato, årstid, hvem er her og hvem er her ikke- vi anvender visuelle støttesystemer. 
  • Kl. 9.40-10.50: Mandag, onsdag og torsdag aldersopdelte aktiviteter. Tirsdag har vi Aktiv tirsdag, med fællesleg på legepladsen, Action Kids mv. Fredag kalder vi for Fed Fredag, hvor vi er sammen på tværs af børnegrupperne
  • Kl. 10.50-11.00: Oprydning, toilette og håndvask.
  • Kl. 11.00-11.30: Frokost på stuerne - tre gange om ugen er der en varm ret. 
  • Kl. 11.30-12.00: Mindre børnegrupper i garderoben - her har vi fokus på selvhjulpenhed og positiv guidning/støtte.
  • Kl. 12.00-14.00: Aktiviteter på legepladsen. De børn, der har behov sover til middag. 
  • Kl. 14.00-14.30: Eftermiddagsmad på stuerne eller på legepladsen.  
  • Kl. 14.30-16.45/16.30: Leg og aktiviteter (Børnehaven lukker kl. 16.45 mandag og tirsdag og 16.30 onsdag, torsdag og fredag)

Pædagogiske initierede aktiviteter

Foruden hverdagen i børnehaven indeholder hverdagsrutiner og fri leg, er et vigtigt element i vores pædagogiske arbejde at arbejde bevidst og målrettet med børns læring, trivsel, dannelse og udvikling, ved at initiere aktiviteter med afsæt i børnenes individuelle behov, forudsætninger og interesser. Dette foregår som oftest i mindre grupper –aldersopdelte og på tværs af stuerne sammen med en eller flere voksne, og på baggrund af andre pædagogiske og didaktiske overvejelser.
Eksempler på pædagogiske aktiviteter er f.eks. børne-yoga, venskabsprojekt, relationsgrupper med fokus på bestemte tematikker - f.eks. krop, sansning og bevægelse, sprog og sang, sociale spilleregler og alsidig personlig udvikling med mere.

Fælles for dagtilbuddet

Sprogvurderinger og opsporingsmodellen herunder TOPI (trivselsevalueringerne) samt den gode overgang er desuden en del af det pædagogiske arbejdet i børnehaven for at sikre trivsel og udvikling for alle vores børn. Arbejdet hermed er fælles for alle institutioner i Dagtilbud Sønderbro og Aalborg Kommune.