Pædagogisk læreplan

Et uddrag fra læreplanen

Børnesyn

Med børnesyn forstår vi at se tingene med børnenes briller. Børn lige så vel som voksne møder verdenen og omgivelserne med deres individuelle virkelighedsopfattelse. Der er ikke tale om, at noget eller nogens anskuelse er mere rigtig eller forkert, men blot en konstatering af, at alle børn er forskellige og anskuer verdenen på forskellig vis. Vi mener, at vi kan blive klogere på børnene, deres forudsætninger, interesser og deres oplevelser af omgivelserne, ved at forholde os nysgerrigt og åbent til deres virkelighedsforståelser og udsagn. Derfor er det blandt andet væsentligt for os at se og gå på opdagelse sammen med børnene.

Dannelse og børneperspektiv

Vores samfund bygger på en demokratisk forståelse, hvor alle børn skal have mulighed for ytringsfrihed, deltagelse og medbestemmelse. For at barnet skal kunne lære dette, fordrer det blandt andet, at barnet mødes af omgivelser og et pædagogisk miljø, hvor barnet får mulighed for indflydelse, og hvor barnets perspektiv/stemme høres og tages alvorligt. Børneperspektiv handler blandt andet om de ønsker, oplevelser, holdninger og intentioner, børn har og kan have ift. dét, der udspiller sig/ sker i en praksis.

Vi anser det som en væsentlig pædagogisk opgave at opdrage og danne vores børn til at blive livsduelige mennesker, som kan begå sig nysgerrigt og empatisk i verdenen (blandt andet socialt med andre mennesker) og samtidig være tro mod egne intentioner, følelser og behov.

Leg

Leg er dét, som bl.a. frivilligt opstår på egen hånd eller udspiller sig mellem flere børn. Leg er en væsentlig måde børn erkender verdenen på. Det rummer blandt andet elementer af sansning, motivation, fantasi, indlevelse, forglemmelse af tid og sted i en eksperimenterende proces, hvor muligheder og idérigdom er stor. Det er vores forståelse, at alle børn skal have mulighed for og adgang til leg.

Vi anser leg, som et vigtigt læringsmiljø i hverdagen, da børn blandt andet gennem leg, oplever, erfarer, bearbejder og lærer med dets sanser, følelser og tænkende hjerne.

Læring

Vi anskuer læring som en vedvarende proces, der medfører ændringer hos barnet for eksempel i form af dets handlinger, forståelse af verden og sig selv. Læring indbefatter blandt andet udvikling af emotionelle-, motoriske, kognitive- og sociale kompetencer.

Vi forstår, at barnet lærer med alle kroppens sanser og følelser, og det søger at skabe mening i verden ved at tilegne sig viden og erfaringer gennem aktive handlinger. Hvorfor det er væsentligt at skabe mulighed for erfaringsbaseret læring i vores pædagogiske læringsmiljøer.

Læring er betinget af det pædagogiske miljø, den kontekst samt de sociale fællesskaber, som barnet interagerer i og får mulighed for at deltage i. Læringens karakter er desuden betinget af graden af motivation hos barnet samt den voksnes arrangement.

Børnefællesskaber

Læring og dannelse sker i interaktionen med omgivelserne, for eksempel i barn/barn eller barn/voksen- relationen. Relationer og venskaber har afgørende betydning for barnets oplevelse af at høre til, samt dets mulighed for at blive spejlet, set, hørt og respekteret. Børn udvikler sig i samspillet med andre, hvor det bl.a. bliver klogere på sig selv og andre. Derfor har børnefællesskabet en afgørende betydning for børn trivsel og udvikling.

I tråd med Aalborg Kommunes Børn og Unge politik, skal vi i hverdagen skabe plads til, at alle børn kan indgå i sociale fællesskaber, hvor de oplever at kunne være aktivt deltagende, betydningsfulde, velkomne og værdsatte.

Krav til pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.

Den pædagogiske læreplan indeholder:

• det fælles pædagogiske grundlag
  • beskrivelse af seks læreplanstemaer
  • pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.