Omsorg, engagement og faglighed vægtes højt

Omsorg er grobund for dit barns trivsel

Børns trivsel, udvikling, læring og dannelse fremmes i et trygt og omsorgsgivende miljø. Børn der mødes af nærværende voksne, og som føler sig betydningsfulde i fællesskabet, har forudsætninger for at udvikle en positiv tro på sig selv og egen formåen. Således vægter vi, at alle børn og forældre føler sig set, hørt og mødt med tillid og positive forventninger. Vi følger børnenes initiativer og forudsætninger, guider dem i hverdagens udfordringer samt fordyber os i pædagogiske aktiviteter sammen med børnene i større eller mindre grupper.

Børn og forældre tilknyttes fra opstarten en kontaktpædagog, som vil varetage den primære kontakt og relations-arbejde med jer og jeres barn. Da vi er en mindre institution, prioriterer vi dog, at alle voksne har et godt kendskab til og en god kontakt med alle husets børn og forældre.

Engagerede voksne er en forudsætning

Fundamentet for trygge, tillidsfulde og udviklende rammer i børnehaven, er engagerede voksne. Med fokus på børnenes trivsel og udvikling vil dagligdagen veksle mellem igangsatte aktiviteter, fx i mindre relationsgrupper eller aldersopdelte aktiviteter, hverdagsrutiner f.eks. spisesituationer, bleskift m.m. og ”den frie leg”, med selvvalgte relationer og aktiviteter. Vi vil i dagligdagens aktiviteter bl.a. have fokus på, at børnene føler sig trygge, er tilpas udfordret, får succesoplevelser og oplever følelsen af at høre til.

Man vil opleve voksne, der er meget engageret i mødet med børn og forældre. Vi værner om vores traditioner og værdier i børnehaven, samtidig med at vi stiller os åbne overfor nye perspektiver og tiltag. Vi vil være opsøgende i dialogen med f.eks. Forældre, hvor vi er åbne omkring vores oplevelser og evt. undren, samt spørger ind til den andens oplevelser, tanker og holdninger.

Faglighed sikrer kvalitet i dit barns hverdag

En kultur hvor der er bevidsthed om den pædagogiske intention og en nysgerrighed på hinandens praksis er en fordring for pædagogisk kvalitet i dagligdagen. I Lundsgårdsgade stiller personalet sig reflekterende over for egen og andres praksis. Desuden arbejdes der ud fra de seks læreplans temaer med en bevidsthed om, hvad der er barnets aktuelle udviklingssone og hvordan vi i samarbejde med forældrene kan støtte barnet hen til dets nærmeste udviklingszone. Vi anser os selv som et fagligt velfunderet personale, der sikrer kvalitet gennem pædagogisk handling, samarbejde og eftertanke.

I samarbejde med forældre og eksterne samarbejdspartnere tager vi hånd om de udfordringer, vi møder i dagligdagen og iværksætter diverse tiltag / indsatser.